Een Italiaan in ‘Dutchland’. Culturele verschillen deel I: op bezoek

These are posts from a recent Dutch writing course I took. I thought some of the text I wrote were interesting or funny so I decided to publish a few of them here.

Vandaag heb ik met een nieuwe collega geluncht. Net als veel andere collega’s wilde hij weten hoe het is als een Italiaan in Nederland te wonen. In de tien jaar dat ik in Nederland woon, heb ik deze vraag wel 100 keer beantwoord. Meestal vertel ik een grappig verhaal over Italianen die altijd te laat zijn, of over Nederlanders die hun mening een beetje te openlijk geven. Mijn collega was verbaasd over al die verhalen en hij stelde voor dat ik de verhalen op zou schrijven.
Later in de middag ben ik naar het talencentrum van de Universiteit geweest. Ik wilde graag een cursus volgen om beter Nederlands te leren schrijven. Niettemin, om de cursus te mogen volgen, moest ik eerst een tekst schrijven om te laten zien dat ik Nederlands op een voldoende niveau beheers. Als bewijs voor mijn Nederlandse niveau moest ik een tekst schrijven van vijfhonderd woorden. En dus op mijn fiets op de weg terug naar mijn werk, heb ik deze twee ideeën samen genomen: ik ga een tekst schrijven over culturele verschillen tussen Nederlanders en Italianen als bewijs van mijn Nederlands meesterschap.
Een goed voorbeeld van culturele verschillen tussen Nederlanders en Italianen is het maken van een afspraak, of eigenlijk een bezoekje. Nederlanders zijn heel nauwkeurig bij het plannen van een afspraak. Ze pakken hun agenda’s en stellen een mogelijkheid voor tussen acht en tien uur, twee maanden vanaf het moment van plannen. Eerder is (waarschijnlijk) onmogelijk. Later ook. Anderzijds, Italianen praten wel over de afspraak zelf maar ze maken die afspraak niet. Ook, als Italianen over een afspraak praten, bedoelen ze (meestal) niet om bij elkaarte komen. Italianen praten alleen over de mogelijkheid om bij elkaarte komen. De bedoeling is niet echt om bij elkaar te komen, vooral niet als ze geen goede vrienden of familie zijn. Bijvoorbeeld, een keer op een feest in Italië, ontmoetten mijn vriendin en ik een ander paar en we praatten ongeveer een half uur over de mogelijkheid dat zij naar Nederland zouden komen. Later in de auto, terug naar het huis van mijn ouders zegtmijn vriendin tegen mij: ‘Ik vind ze een beetje raar’. ‘Ik ook, ze zijn echt niet zo aardig als het lijkt’, zeg ik. En mijn vriendin, verbaasd: ‘Waarom heb je ze dan uitgenodigd om naar Nederland te komen?’. ‘Oh, vrees niet, ze komen echt niet’, zeg ik. ‘Wat bedoel je ze komen niet, we hebben een half uur gepraat over de mogelijkheden voor hen om naar Nederland te komen, maar zij willen niet komen?’ vraagt mijn vriendin. ‘Ja’, antwoord ik. ‘Waarom hebben wij daar zo lang over gepraat dan?’ vraagt zij. ‘Ik wist niet wat anders tegen hen te zeggen en kon niet een andere beleefde manier vinden om weg te komen. En zij ook, denk ik’, antwoord ik. ‘Dus ze komen niet?’ vraagt mijn vriendin verbaasd. ‘Nee’ antwoord ik. ‘Echt niet?, vraagt zij voor de laatste keer, opgelucht. ‘Nee’ zeg ik. En dat was eigenlijk de laatste keer dat wij ze hebben gesproken, ongeveer acht jaar geleden. En ze zijn inderdaad niet gekomen.
Het is ook gebeurd dat Nederlanders op bezoek gingen in Italië zonder te weten dat de uitnodiging alleen ‘small-talk’ was en eigenlijk niet bedoeld als een echte uitnodiging. Spannend… maar ja ‘lost in translation’, of is het ‘lost in interpretation’?
Ik denk dat dit soort culturele verschillen gebaseerd zijn op het feit dat Nederlanders meer openhartig zijn dan Italianen. Italianen zeggen niet wat zij bedoelen, maar om met Italianen te praten moet men weten wat de bedoeling is van wat de Italiaan zegt. Ingewikkeld, of niet?

Een Italiaan in ‘Dutchland’. Culturele verschillen deel I: op bezoek

Leave a Reply

